De overgang naar elektrische auto's moet veel sneller, vindt de Europese Commissie. De stappen om het aandeel van nieuwe brandstofauto's dat op de markt komt terug te brengen, een afgelopen tijd beproefde en geslaagde methode, worden groter. De nieuwe auto's die in 2030 aan de man worden gebracht mogen nog maar 45 procent van de CO2 uitstoten van die van dit jaar, waar het doel nu nog 62,5 procent is. Nog eens vijf jaar later mag er helemaal geen nieuwe brandstofauto meer worden verkocht.
De laadinfrastructuur is nog wel een uitdaging. In Nederland kan stroombedrijf Tennet nu al geen nieuwe bedrijven meer toelaten op hun net, omdat er te veel stroom wordt gebruikt. Het zijn de groeipijnen die passen bij een ingrijpende energietransitie. Hiervoor zijn flinke investeringen nodig.
Het aantal parkeerplaatsen met een laadpaal in de binnensteden is nu nog heel beperkt. Het wordt een enorme klus om een laadinfrastructuur te bouwen met voldoende capaciteit. Ondanks de goede wil van velen zal het moeilijk zijn om de mensen te vinden die dit kunnen doen. Net als in andere sectoren is er een groot tekort aan mensen.
Om de overgang naar elektrisch rijden te versnellen zullen ook de verbruikskosten van elektrische auto’s omlaag moeten in verhouding tot benzineauto’s om de consumenten over de streep te krijgen. Hierin kan de overheid sturen door de benzineprijzen verder te laten stijgen ten opzichte van de kosten om een elektrische auto op te laden. Dit zijn geen populaire maatregelen. Zeker niet in een periode waarin de inflatie al snel is opgelopen door de stijging van de benzineprijzen als gevolg van de oorlog in de Oekraïne.
Niet alleen personenauto’s moeten gaan elektrificeren. Ook vrachtwagens gaan elektrisch. Hiervoor zal een dicht netwerk van laadpunten langs de snelwegen moeten verrijzen. Ook in grote steden en bij knooppunten komen laadpalen voor de vrachtrijders die de steden bevoorraden.
De tarieven van leasemaatschappijen zullen ook meebewegen in de overgang naar elektrische rijden. Het grootste deel van de leaseprijs wordt bepaald door de waardevermindering van de auto gedurende de leaseperiode. Door de transitie naar elektrisch rijden zal de restwaarde van elektrische auto’s relatief goed blijven en die van benzine en dieselauto’s onder druk komen te staan. Het resultaat is nu al zichtbaar. Dieselauto’s worden zo goed als helemaal niet meer aangeboden als privé lease auto. Leasemaatschappijen hebben geleerd van de tegenvallende restwaardes van dieselauto’s na het grote dieselschandaal.
Een private lease elektrische auto groeit snel in populariteit. Het is waarschijnlijk de goedkoopste manier voor particulieren om elektrisch te kunnen rijden. Dit komt mede doordat de leasemaatschappijen goedkoper kunnen inkopen dan particulieren. Niet alleen de auto zelf, moor ook zaken als de bijbehorende verzekering en het onderhoud. Ook kunnen zij tegen betere voorwaarden geld lenen om de auto te financieren. Dit voordeel wordt via een aantrekkelijk leasetarief gedeeld met de consument.
Ook bij elektrische auto’s is het van belang om in een private lease vergelijker de prijzen en voorwaarden goed te vergelijken. Hiermee zijn honderden euro’s per jaar te besparen. De prijsversschillen tussen de aanbieders worden snel groter als er wordt gekozen voor een kortere looptijd en meer kilometers per jaar. Maak de prijsvergelijking daarom altijd op basis van de looptijd en het aantal kilometers dat je bij jou past en laat je niet afleiden door lage prijzen in advertenties die worden gebruikt als een lokeend.
Voor mensen die nog onzeker zijn over hun inkomen is het bij het vergelijken van private lease aanbiedingen van belang om te kijken naar de ontbindende voorwaarden en de boete die betaald moet worden wij het voortijdig beëindigen van de overeenkomst. Het percentage van de resterende maandtermijnen dat betaald moet worden bij vroegtijdig opzeggen kan variëren tussen de 20% en 50%. Dit kan echt in de papieren gaan lopen als er nog een resterende leasetermijn is van enkele jaren. Ook verschilt de coulance bij het verlies van inkomen door overmacht situaties zoals verlies van werk, scheiding of arbeidsongeschiktheid.