Inloggen

Je rit oplappen: een gids voor bandenreparatiesets

partnerbijdrage

Thuis een lekke band repareren kan verleidelijk zijn, vooral als je een klein budget hebt of in geldnood zit. Het is echter belangrijk om het proces en de beperkingen te begrijpen voordat je aan de slag gaat.

Een lekke band kan je dag verstoren, maar een goed gekozen bandenreparatieset kan je snel weer op weg helpen. Er zijn echter verschillende soorten kits verkrijgbaar en het kan verwarrend zijn om de juiste te kiezen. In deze gids worden de verschillende opties besproken om ervoor te zorgen dat je de perfecte set hebt voor jouw behoeften. Dit artikel geeft een aantal tips voor doe-het-zelfbandenreparatie, maar benadrukt ook wanneer professionele hulp de veiligste optie is.

Er zijn twee belangrijke bandconstructies waar je rekening mee moet houden:

  • Tubelessbanden: De meeste moderne autobanden zijn tubeless, wat betekent dat ze een binnenste afdichting hebben die lucht vasthoudt zonder een aparte binnenband.
  • Banden met binnenband: Deze banden zijn minder gebruikelijk op nieuwere auto's en hebben een binnenband die de lucht vasthoudt. Om een binnenband te repareren, moet de band van de velg worden gehaald.

Soorten bandenreparatiesets:
Plug Kits: Tubeless banden met kleine gaatjes in het loopvlak. Een rubberen plug wordt in het gat gestoken om het lek te dichten. De set bevat een stekkerinzetstuk en een trimgereedschap. Relatief eenvoudig te gebruiken, betaalbaar. Niet geschikt voor grote lekken of schade aan de zijwand.

Patch kits: Tubeless banden met kleine lekken in het loopvlak. Deze worden beschouwd als een meer permanente oplossing dan plug kits. Het beschadigde gebied wordt gepolijst en er wordt een pleister met lijm aan de binnenkant van de band aangebracht. Er kan een reparatiegereedschap worden meegeleverd om de pleister stevig op zijn plaats te drukken. Wordt beschouwd als een meer permanente oplossing dan pluggen. Vergt meer inspanning en kan lastiger zijn voor beginners.

Combinatie plug-pleistersets: Tubeless banden die de optie bieden voor zowel pluggen als patchen, afhankelijk van de ernst van de schade. Bevat zowel plug- als patch materiaal en gereedschap. Biedt veelzijdigheid voor verschillende soorten lekke banden. Kan iets duurder zijn dan kits voor eenmalig gebruik.

Slijm en vergelijkbare afdichtingsmiddelen voor banden: Tijdelijke oplossing voor kleine lekke banden zonder binnenband. Geen permanente oplossing. Een vloeibaar afdichtmiddel wordt via het ventiel in de band gespoten. Het dichtmiddel omhult het lek en vormt een tijdelijke afdichting. Zeer snel en gemakkelijk te gebruiken, de band hoeft niet verwijderd te worden. Slechts een tijdelijke oplossing, houdt mogelijk niet bij grote lekken, kan een onbalans in de band veroorzaken waardoor later professionele reiniging nodig is.

Een lekke band krijgen op een verlaten snelweg kan stressvol zijn. Maar wees niet bang, met een beetje voorbereiding en kennis kun je deze situatie als een pro aan! Dit is wat je moet weten:

Neem een krik, een moersleutel en een reserveband in goede staat mee. Raadpleeg de handleiding van je bandenreparatiesets zoals op de foto uit auto-onderdelen24.nl.

Neem ook een bandenspanningsmeter en een veiligheidskits (met vuurpijlen of reflecterende driehoeken) mee voor extra zichtbaarheid. Zorg dat je weet waar het reservewiel zich bevindt en hoe je erbij kunt komen.

Veiligheid eerst
Identificeer de schade: Niet alle lekke banden kunnen veilig worden gerepareerd. Grote gaten, schade aan de zijwand of versleten loopvlakken kunnen niet door een doe-het-zelver worden gerepareerd.

Werk in een veilige omgeving: Zoek een vlakke, egale ondergrond uit de buurt van verkeer. Gebruik de handrem en blokkeer de wielen tegenover het wiel waaraan je gaat werken.

Benodigdheden verzamelen
Krik en moersleutel: Zorg ervoor dat de krik geschikt is voor het gewicht van je auto.
Bandenspanningsmeter: Nodig om de band op de juiste spanning te brengen.

Het reparatieproces (als de schade het toelaat):
Verwijder de lekke band: Draai de wielmoeren iets los voordat je de auto opkrikt. Raadpleeg de handleiding van uw auto voor de plaatsen van de krik. Zodra de band van de grond is, verwijder je de wielmoeren en haal je de band eraf.
Zoek het lek: Markeer het gat met krijt ter referentie.
Bereid het gat voor: Ruw het gebied rond het gat op met het meegeleverde gereedschap in je set om een goede ondergrond voor de patch te creëren.
Breng de pleister aan: Volg de instructies op je pleisters en breng de pleister aan.
Breng de band weer aan: Plaats de band terug op de naaf, draai de wielmoeren in een sterpatroon met de vingers vast en laat de auto vervolgens zakken met behulp van de krik.
Breng de band weer op spanning: Gebruik je bandenspanningsmeter om de band op te pompen tot de aanbevolen PSI (vermeld op een sticker aan de binnenkant van je bestuurdersdeur of in de handleiding van de auto).

Denk eraan:
Bandenreparatiesets zijn voor tijdelijke reparaties. Laat je lekke band zo snel mogelijk professioneel nakijken en repareren.
Raadpleeg altijd de handleiding van je auto voor specifieke aanbevelingen en veiligheidsinstructies.
Als je de verschillende soorten bandenreparatiesets en hun toepassingen begrijpt, kun je de set kiezen die het beste bij je past en die je voorbereid houdt op onverwachte lekke banden!

5 tips voor je volgende bootuitje!
Een dagje uit in Friesland: zo ontdek je de meest noordelijke provincie
Als je van of naar Schiphol moet reizen
Weinig te doen? Overweeg om te gaan wandelen!
Toon de nieuwst blogs »